◕ جهـــــــــــان نمــا ◕
قالب وبلاگ

      فیلسوف یونانی در ۳۴۱ پیش از میلاد در ساموس واقع در دریای اژه زاده شد. پدر و مادرش از خانواده‌های فقیر و بینوای این شهر بودند. ولی اپیکور با اینهمه در زادگاه خود به تحصیل مشغول گشت.

در ۱۲ سالگی شیفته فلسفه شد و در شهر تئوس نزد نوزیفانوس شاگردی کرد و با حکمت دموکریت آشنا شد. در ۱۹ سالگی به آتن رفت و در آکادمی افلاطون به مدت یک سال به فراگرفتن فلسفه اشتغال داشت پس از آن در شهرهای کولوفن و موتیلنه و لامپساکوس به تدریس پرداخت. تا آن که خود مکتبی را پایه‌ریزی کرد به نام "اپیکوریسم" یا طرفداران زیبایی و لذت.

او را از اولین فیلسوفان مادّی شمرده‌اند. بعد از چندی باغی را در حومه آتن مرکز نشر عقاید خود قرار داده و برای همیشه همانجا ماند و کم کم طرفداران زیاد پیدا نموده و خود شهرت فوق‌العاده‌ای کسب کرد و بعد از مرگش نیز مکتب فلسفی او مورد توجه عده زیادی قرار گرفت.
...

اپیکور رساله‌ها و طومارهای زیادی برشته تحریر درآورده که به جز چند نامه از آنها اثری باقی نمانده است.

اپیکور با سیاست چندان میانه‌ای نداشت و نمی‌توان او را مانند ارسطو یک فیلسوف قانون گذار خواند اپیکور به سال ۲۷۱ پیش از میلاد قبل از میلاد در ۷۱ سالگی بدرود حیات گفت.

 


موضوعات مرتبط: علمیفلسفه
[ جمعه 28 مهر 1391 ] [ 20:32 ] [ کیان ] [ ]

یکی از بزرگترین موانع بشر در درک حقیقت , تفسیر مشاهدات و شواهد از منظر انسانی و با استفاده از صفات انسانی است. بدین گونه است که مثلا در هر پدیده ای به دنبال هدف می گردد , حال آنکه هدف , مفهومی انتزاعی و مختص اعمال انسانی است. چگونه می توان پدیده هایی که عامل انسانی در آن دخیل نبوده است را هدفمند فرض کنیم? چاره ای نداریم جز آنکه شبحی انسانی را دخیل در ( یا عامل ) آن پدیده کنیم تا از بن بست تفسیر آن از منظر انسانی مان خارج شویم. این می شود که دست به دامان تخیلات شده و بعد از آن بیشترین انرژی مان را صرف دفاع از این تخیلاتمان می کنیم.
اما آیا این تنها روش پیش رو است ? نمی توان از شر این نگرش انسانی خلاص شد ?


موضوعات مرتبط: فلسفه
[ جمعه 28 مهر 1391 ] [ 10:26 ] [ کیان ] [ ]

فصاحت، در بالاترین حد خود، کمتر جایی برای منطق و تأمل باقی می گذارد، اما خودش را به طور کامل متوجه تمایلات و خواسته ها میکند، شنونده های مشتاق را افسون میکند و بر فهم آنها چیره می شود.
"دیوید هیوم"

Eloquence, at its highest pitch, leaves little room for reason or reflection, but addresses itself entirely to the desires and affections, captivating the willing hearers, and subduing their understanding
"
David Hume"


موضوعات مرتبط: علمیفلسفه
[ پنج شنبه 27 مهر 1391 ] [ 16:44 ] [ کیان ] [ ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم وزجان و دل یارم شوی تا عاشق زارت شوم من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران اول به دام آرم ترا و آنگه گرفتارت شوم
نويسندگان

دریافت كد ساعت